تعقل و تفکر
وبلاگ نشانه شخصیت
گاهی وقتها که نگاهم به وبلاگ دوستان می افتد یاد روایتی از حضرت امیر (ع) می افتم که فرمودند : «المرء مخبوء تحت لسانه » آدمی مخفی است در زیر زبان . و به قول شاعر:
تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد
همه ما می دانیم که یکی ازروشهای بیان اعتقادات ومنویات درونی، روش نوشتاری است که این روش نیازمند مقدماتی است از قبیل داشتن سواد خواندن ونوشتن و نیز فراهم نمودن ابزار نوشتار ، از جمله قلم وکاغذ و اگر نوشتن به صورت دیجیتالی باشد ابزار خاص خودش را باید آماده نمود ، در ضمن اصول و قواعد صحیح نویسی را نیز باید در نظر داشت ؛ اما ساده ترین روش برای این کار روش گفتاری است که نیاز به ابزار این چنینی و مقدمات نیست
روش وبلاگی از مجموعه روشهای نوشتاری است که انسان آزادانه به بیان اعتقادات و اخلاقیات و سیاست و جامعه ووو...
می پردازد ؛اما این نکته را باید در نظر داشت که وبلاگ نویس مخفی است در وبلاگش .
آنچه که در درون و جان آدمی جریان دارد به صورت گفتار یا نوشتار در می آید و شاید این عبارت « الظاهر عنوان الباطن » ظاهر نشانه باطن است به این مطلب هم اشاره داشته باشد که ظاهر آدمی (اعم از گفتار یا نوشتار و یا رفتارویا...) نشانه شخصیت حقیقی اوست و همچنین وبلاگ نشانه شخصیت وبلاگ نویس است . موفق باشید
ولایت امانت انسان
آسمان بار امانت نتوانست کشید قرعه فال به نام من دیوانه زدند
پیامبر اکرم (ص) پس از 23 سال زحمت شبانه روزی برای هدایت امت خویش ، در بستر بیماری که به وفا ت ایشان انجامید فرمودند : « انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی » .
قرآن و اهل بیت دو شِِی گران بهائی است که رسول خدا (ص) برای سعادت امت به ودیعه گذاشتند و خوشبختی تک تک مردم را مشروط به پیروی کردن از این دو شی گران بهاء دانستند . خوب است بدانیم که این دو ثقل مکمل هم هستند و یکی به غیر از دیگری ناقص و ابتر است .
وظیفه ما در قبال ثقلین شناخت و عمل به دستورات شان می باشد . در قرآن کریم آیاتی در باره فضیلت اهل بیت (ع) موجود است که از جمله آنان آیه72 سوره مبارکه احزاب است : «انا عرضنا الامانة علی السموات و الارضین و الجبال فابین ان یحملنها و اشفقن منها و حملها الانسان انه کان ضلوما جهولا »
ما امانت را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کردیم و آنها از حمل آن سر بر تافتند و از آن هراسیدند؛ اما انسان آن را بر دوش کشید او بسیار ظالم و جاهل بود (چون قدر این مقام عظیم را نشناخت و به خود ستم کرد ) .
نکات آیه
در این آیه شریفه چند نکته وجود دارد که نیازمند به توضیح است :
1- عرضه بر آسمانها و کوهها و زمین چه نوع عرضه است حقیقی یا مجازی ؟
2- ابای آنها چیست؟
3- امانت چیست؟
نکته اول :
اسناد عرضه بر آسمانها و زمین و کوهها به صورت حقیقی بود و این عرضه لازمه اش نوعی درک است که این موجودات آن را دارا هستند و در واقع حقیقت این امانت را درک کرده و فهمیدند که توانائی حمل امانت را ندارند آیا می شود تصور کرد این موجوداتی که در قیامت شهادت بر اعمال انسان می دهند دارای درک نباشند ؟ اینها چون درک می کنند در آخرت شاهد هستند.
نکته دوم :
ابا دو گونه است 1-ابای استکباری 2-ابای اشفا قی یا خوفی
قرآن کریم در داستان سجده ملائکه به آدم می فرماید همه سجده کردند « الا ابلیس ابی و استکبر و کان من الکافرین » ابای شیطان ابای استکباری بود که این نوع ابا مذموم است ؛ اما ابای که در این موجودات بود ابای خوف و ترس بود و این نوع ابا ممدوح است .
نکته سوم :
امانت چیست ؟
از امام (ع) روایت داریم که این امانت را به ولایت تفسیر فرمودند (بحار الانوار ج 23 / 281 )
ولایت چیست ؟ ما اگر این کلمه را آنالیز کنیم در این تجزیه متوجه می شویم که ولایت چند جزء دارد 1- معرفت 2- محبت 3- اطاعت 4- برائت
ولایت اهلبیت (ع) با شناخت به آنان و محبت و پیروی کردن از دستوراتشان و بیزاری جستن از دشمنان شا ن شکل می گیرد و در پایان باید بدانیم که این ولایت دژی است محکم در برابر عذاب الهی
ولایة علی بن ابی طالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی
الحمد الله الذی جعلنا من المتمسکین من ولایة علی بن ابی طالب (ع)